diumenge, 15 de juny del 2014

Bona pràctica d'aula: els experiments

  1. TÍTOL
Els experiements

  1. DESCRIPCIÓ

Els infants de la classe de 5 anys, cada divendres participen a una sessió d'experiments. Són els mateixos pares dels nins que venen a l'aula a mostrar, acompanyat del seu fill, l'experiment que han elegit fer.

La mestra va voler treballar d'alguna manera amb els apres i els infants a la vegada. Com que a 3 i 4 anys ja han fet conta-contes i la caixa de vida, va pensar que una manera lúdica, interessant i curiosa seria que els mateixos pares fessin experiments a l'aula.

Els experiments són bastant lliures, si els apres no tenen idees, la mateixa mestra la proporciona. La dinàmica consisteix en realitzar l'experiment davant tots els infants, anat explicant cada passa, i fent preguntes o dibtes que els sorgeixin en aquell moment.

Un segon moment és que van sortint els infants de 4 o 5 a defora o una altra aula per poder realitzar ells mateixos els experiments. Si són experiments on es necessiti material, els dies abans ja s'ha demanat als pares que ho duguin. Els nins que es queden a classe mentre els altres fan l'experiment, fan la fitxa de l'experiment, amb els materials i les passes que han seguit.

A més, aquesta fitxa poden dur-la el cap de setmana a casa per si volen mostrar o repetir l'experiment cada un amb la seva família.

A final de curs la mestre feria un dossier de les fitxes per cada infant.

  1. AMB QUIN GRUP D’INFANTS? QUANTS SÓN? QUINES CARACTERÍSTIQUES TENEN?
Es realitza al grup de 5 anys. Hi ha 27 infants.
És un grup bastant nombrós, on trobam nins amb diferents nivells d'aprenentatge. A més, és un grup bastant actiu i mogut.
  1. A QUIN ESPAI ES DÓNA?
La presentació de l'activitat es realitza a la rotllana. Per el cas dels pares es prepara una taula amb dues cadires (familiar-fill) i la resta de companys es seu en mitja rotllana davant.
  1. EN QUIN MOMENT DE LA JORNADA?
Es realitza cada divendres després del pati
  1. QUINS OBJECTIUS I QUINES ÀREES TREBALLA?

Els objectius que es plantejen són bàsics per aconseguir un rendiments màxim, cada infant dins les seves possibilitats.

OBJECTIUS

- Descobrir noves alternatives als objectes
- Observar els canvis que es produeixen quan hi ha interacció entre els diferents elements
- Conèixer l'experimentació científica i el seu paper món natural i social.
- Relacionar a les famílies amb l'escola


ÀREES

- Descoberta d'un mateix
- Descoberta de l'entorn natural i social
- Intercomunicació i llenguatge

  1. QUINA FONAMENTACIÓ TEÒRICA CREUS QUE HI HA AL DARRERA?

L'escola s'encarrega que els més petits de l'escola sabin viure en un món social, i sabin desenvolupar-se en ell. Hi ha moltes vegades que no entenen el perquè de les coses que l'envolten. És un projecte on darrera amaga molta curiositat, dubtes, juga un paper molt important la curiositat, el descobriment, la sorpresa...

A més, l'escola aposta per una metodologia de caire constructivista, individualitzada i ajustada a cada infant. A més s'aposta per l'aprenentatge significatiu, afegint allò que ja saben. Es per això que alhora de fer la presentació de l'experiment, els infants poden demanar dubtes que els hi vagin sorgint mestres es fa l'experiment.

L'experimentació es part d'un desenvolupament cognitiu que afavoreix l'aprenentatge dels iinfants. Amb l'experimentació se'ls apropa al descobriment científic, i a més, amb els experiments poden arribar a esbrinar i descobrir hipòtesi.

  1. QUINS INTERROGANTS, DUBTES O DILEMES SE TE PLANTEGEN?

El dubtes que se'n vàren platejar varen ser, sobretot en referència a les famílies:

- si tots els pares eren partíceps d'aquets experiments, o n'hi havia que no venien. Tant per problemes d'horaris, o per falta d'interès, sempre trobam familíes que no col·laboren amb la dinàmica d'aula

- si els pares realment havien participat d'aquesta decisió, i com se'ls havia comunicat.

- En cas de no tenir cap orientació d'experiment, o la manera d'enforcar-ho a infants de 5 anys, com ho feien? Acudien a la mestra?

  1. QUIN GRAU DE SATISFACCIÓ TÉ EL CENTRE AMB AQUESTA BONA PRÀCTICA?

De cara al cicle, es va decidir que cada any es realitzàs qualque tipus d'activitat on els pares estiguessin implicats, de manera directa o indirecta. Per tant, de cara al cicle és de molt bona acollida aquesta decisió.

De cara al claustre, i centre, com que des de infantil fins a darrer cicle de primària s'inclou als pares per moltes activitats d'aula, és una bona visió realitzar aquests tipus d'activitats, i el grai de satisfacció es bastant alt.

  1. QUINS INDICADORS DELS QUÈ TENIM, S’HI VEUEN REFLECTITS?

Interrelació d’àrees, àmbits. Aprenentatge integral. Tot l'aprenentatge que s'aconsegueix amb aquesta activitat es integral, ja que treballa vàries àrees.

Alumne com a protagonista del seu procés d’aprenentatge. Com que és el mateix alumne qui després realitza l'experiment, s'aconsegueix que sigui protagonista del seu propi aprenentatge. A més, després a casa serà ell qui expliqui a la seva família com es realitza i què ha après.

Agrupaments reduïts. Es considera que alhora de realitzar-lo cada un es faci amb agrupaments petits, per així poder arribar a cada un dels infants.

Fomentar la motivació de l’alumnat. Per tal de fomentar la motivació es crea la situació de presentació de l'experiment i amb el fet de dur-lo a casa i realitzar-lo fa que la seva motivació sigui més grossa.

Potenciar l’autonomia de l’alumnat. L'infant es veu capaç de realitzar per ell sol l'experiment.

Aprenentatge significatiu i funcional. Parteix dels interessos dels infants. A partir del que ja saben s'afegeixen nous coneixements. Els experiments són amb base senzilla i d'interès dels infants.

Treball cooperatiu dels mestres. Els mestres han decidit de manera consensuada treballar alguna activitat amb famílies, i s'han organitzat de manera que cada edat tengui adapatat el seu moment.

Treball cooperatiu amb les famílies. Es realitza una tasca molt centrada en famílies i infants.

Metodologies actives i individualitzades, socioconstructivistes. L'experiment està individualitzat per infants que ho necessitin, i puguin arribar al seu màxim rendiment.

Fonamentació teòrica al darrera. Darrera qualsevol activitat escolar hi ha una bona fonamentació teòrica. No es fna activitats sense consultar quins beneficis i que pot aportar cada una de les activitats.

Materials originals i atractius, motivadors. Molts dels experiments es realitzen amb amterials bàsics, i se li ofereix un altra ús, o visió.

  1. QUINS CANVIS HI FARIES?

El canvi més significatiu que feria seria el temps i els suports. Es realitza un divendres després del pati, i han de passar tots els infants per grups reduïts per fer l'experiment. Ens trobàvem que hi havia dies que no ens donava temps casi a acabar-ho i havíem d'accelerar el ritme perquè tots els infants poguessin passar-hi.


També els suports. Molts de pares no estan acostumats a treballar amb un grup d'infants, i se'ls fa complicat fer l'activitat. Jo afegiria un suport de mestra per ajudar a cada pare.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada