1 TÍTOL
Jocs de convivència
2 DESCRIPCIÓ
Partint de la idea de les mestres, troben
que a la escola hi ha la necessitat de treballar la resolució de conflictes, i
la manera de fer-ho és mitjançant els jocs de convivència, els contes i
realitzar un racó per solució conflictes.
3 D’ON SORGEIX?
Sorgeix de les mestres. Es veu que durant la jornada escolar
hi sorgeixen molt de conflictes entre els infants, i el que els preocupa més es
que ells mateixos no són capaços de resoldrer-ho. És per això que ens proposen
realitzar un dossier de dinàmiques on es facin jocs de convivència. També
sorgeix la idea de a partir de varis contes extreure més dinàmiques per
treballar la mateixa temàtica. I per acabar, fer dos racons de resolució de
conflictes, un al pati i un altra al passadís de les 3 aules d’infantil.
4OBJECTIUS
- Afavorir la cohesió de grup
- Potenciar la convivència a l'escola
- Conèixer les eines per resoldre els conflictes
- Integrar a tot nin de l'aula
- Treballar possibles conflictes
- Planificar e implementar tècniques de resolució de conflictes a l'aula
- Propiciar la participació dels infants mitjançant el joc
1 FONAMENTACIÓ
TEÒRICA
L'etapa d'educació infantil es considerada com una de
les franjes més importants, perquè és on es comença a tenir un contacte amb
l'exterior, fora del nucli familiar. Aquest contacte amb l'exterior l'ajudarà a
conèixer-se una mica millor, i trobar la seva identitat. Per això també haurà
de relacionar-se amb els demés, i haurà de gestionar la manera com fer-ho, per
tant, el mestre haurà de donar-li les eines necessàries per poder interactuar
amb els demés. Una de les coses que sorgeix a l'escola i s'ha de gestionar son
els conflictes. Conflictes immersos dins la quotidianitat de l'escola.
El
mestre és la persona que ha de fer de mediador si els infants encara no saben
resoldre el problema per ells mateixos. Segon Bárbara Porro, fer de mediador es
no culpar ni jutjar als infants. Tampoc solucionar-li el problema ni donar-li
consells...sinó ajudar-los a aturar-se i tornar a la calma tot d'una que conti
el seu problema, si fa falta proposar-li una activitat per ajudar-lo a
calmar-se. També parlar i escoltar-se un a l'altra. S'ha de interactuar amb els
dos infants, demanar quin és el problema, treure com es senten...Després de
aquestes dues passes el mediador hauria de sintetitzar tot el que s'ha dit, i
els interessos dels infants per dur a terme la següent passa, proposar
solucions. En aquest pas són els infants que han de pensar quines possibles
solucions poden trobar per resoldre el problema i el mediador ha de
reconduir-les per arribar a la darrera passa que és elegir la idea que ens ha
agradat més a les dues parts i dur-la a terme.
D'aquesta
manera el mestra fa de mediador entre els dos infants, però són ells mateixos
qui estan resolent el problema, simplement el mestre ho està reconduint cap a
una banda on puguin els dos arribar a una idea. A mida que es vagi produint
aquesta situació moltes vegades, seran ells mateixos qui realitzaran aquesta
feina.
El
fet de tenir la capacitat de resoldre els seus conflictes per sí mateixos els
ajudarà a comunicar-se, expressar-se i mostrar els seus punts de vista i
opinions acceptant les crítiques i adaptant-se a tots els límits sotmesos en
l’actualitat com en un futur. Dia rere dia, podem observar la falta de capacitats
de presa de decisions o de poca gestió emocional i per tant, falta de
potenciació de la intel·ligència emocional que provoca una detonació davant
dels conflictes i una falta d’utilització d’eines per resoldrer-ho.
1 INTERROGANT,
DUBTES, DILEMES QUE TE GENERA
Els dubtes que hem planteig són:
-
No dur a la pràctica la proposta de millora de
centre, ja que es un projecte proposat per les mestres per poder treballar
elles a partir de l’any que ve. Si que el racó queda posat però no haurem
visualitzat els resultats.
-
Si realment serà una eina pràctica, ja que ha
estat un dossier amb moltíssima informació i no sabem si serà pràctic per dur a
terme.
1GRAU
DE SATISFACCIÓ DEL CENTRE (INFANTS, MESTRES, FAMÍLIES...)
El centre, per el que sabem, ha quedat
bastant contenta amb aquest dossier. És un dossier bastant ampli i contundent,
amb molta informació, i que en principi posaran a la pràctica l’any vinent. Si
que es veritat que alguns dels joccs de convivència que es varen plantejar ja
eren de la mateixa escola, i durant les pràctiques en vàrem dur a terme i els
mestres estaven bastant satisfets amb els resultats. D’aquí que apostessin per
seguir endavant amb aquest projecte.
1QUINS
INDICADORS D’ACOMPLEIXEN?
Temps
i espais per a la reflexió. Ja que es destina amb el racó a un espai on els
infants, de manera guiada, puguin arribar a una reflexió sobre el problema.
Alumne
com a protagonista del seu procés d’aprenentatge. Ja que mitjançant la
resolució de conflictes es pretén que siguin ells mateixos que ressolin els conflictes,
d’aquí a que seran protagonistes del seu propi aprenentatge.
Implicació
i compromís educatiu. L’escola aposta per aquest tipus de problemàtica i ho
veu com un compromís a treballar.
Potenciar
l’autonomia de l’alumnat. Ja que amb els fet de donar-li les eines per
resoldre els conflictes i fent els jocs de convivència, farà que aumenti la
seva autonomia personal.
Bon clima d’aula: segur, relaxat, de confiança, respecte.
Utilitzant aquestes eines s’aconseguirà que a l’aula hi hagui un grau alt de
clima relaxat i positiu.
Resolució
de conflictes mitjançant el diàleg i la reflexió. Punt bàsic del nostre
projecte.
Objectius
i propostes educatives clares i funcionals, flexibles i oberts al canvi. És
un projecte obert, que es poden dur a terme canvis per millorar.
Fonamentació
teòrica al darrera. Darrera tota proposta com aquesta hi ha una
fonamentació molt important. En aquest cas, sobre resolució de conflictes hi ha
moltes teories, les quals estan documentades i per això les mestres han trobat
prou important per treballar-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada